Bessere Regler für Dreiphasen-Lima mit Permanentmagneten

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Bessere Regler für Dreiphasen-Lima mit Permanentmagneten

Beitragvon motorang » Do 23 Apr, 2020 09:36

Hi
damit es nicht untergeht,
ausgehend von hier:
viewtopic.php?f=3&t=14632&start=345#p385676

... machte ich mich mal auf die Suche. Gelernt hab ich vor einiger Zeit, dass fast alle Regler irgendwie verwendbar sind, beipielsweise fahr ich einen tenere-Regler an der SR500 und hatte auch schon mal einen Kawasaki-KLX-Regler an einer SR etc.

Es gibt aber wohl einfachere und bessere ... (siehe Link oben ...)

Man könnte einfach schauen, ob XMAS eine Beratung zu seinen angebotenen Reglern hat, im persönlichen Gespräch:
https://www.xmas1.at/xneu/KATALOG/200_K ... 0Japan.pdf

Nach den zwei Seiten Diskussion (siehe Link oben ...) habe ich mal nach Shingenden-Reglern mit MOSFETs gesucht, und dabei dieses englische Dokument aus der QUAD/Schneemobilecke gefunden:



Da wird einerseits ein bewährter Regler/Gleichrichter auf MOSFET-Basis genannt, andererseits ein serieller Shunt-Regler im Detail vorgestellt der noch weniger die Lima belasten soll und billiger wäre.

Wers nicht im Detail durchlesen mag:
  • MOSFET-Regler Serie FH012/020 (anscheinend sehr bewährt als Umrüstteil, aber auch teuer)
  • Serieller Regler Shingenden SH775 (verwendet bei Polaris Quads)

Leider sind die Links im PDF tot.
Hier scheint der Ausgangs-Thread zu sein: https://www.vstrom.info/Smf/index.php?topic=20426.0 - leider schon recht erodiert (Bilder fehlen), aus 2013.
Der verweist auch auf seinen Fred hier: charging-system-diagnostics-rectifier-regulator-upgrade

Bei der Suche nach einem funktionierenden Dokument stieß ich auf interessante Threads bei den XS650-Leuten.
Der Amerikaner hat für diese Lichtmaschinen eine schöne Abkürzung: PMA (Permanent Magnet Alternator)

VIEL Hintergrundinfo: http://www.xs650.com/threads/permanent- ... pma.54811/
http://www.xs650.com/threads/suggestion ... pma.51033/
http://www.xs650.com/threads/necessary- ... tor.42489/

Eine Achtseitige Diskussion im ADVRider-Forum > https://advrider.com/f/threads/mosfet-r ... de.953879/

Namentlich genannte Motorradmodelle mit Shingenden MOSFET-basierten Reglern:
https://www.superhawkforum.com/forums/k ... how-25117/

Part 05, Finding an MOSFET R/R...

The "easy" way of knowing if a R/R is MOSFET based, is to look at the markings...

Almost all R/R's for motorcycles are made by Shindengen, and they supply all the manufacturers... Honda, Kawasaki, Yamaha and Suzuki and others...

A MOSFET R/R has a marking with FH-*** on it... The numbers tell the specific output and such... and an older thyristor based R/R is marked SH-*** same here, numbers tell the output... SH stands for shunt, and FH for "FET based shunt"... Ie MOSFET...

Now, it's pretty common that the sellers on eBay doesn't list an image with the markings, or write out the type... So here is a list of known MOSFET based R/R's... Keep in mind that the list is a work in progress, you might get an unsuitable R/R if you go by the list alone, look at the markings for FH-***...

Kawasaki
ZX-6R 2007-> Cut-n-splice... Either solder, or get both connectors from eastern beaver...
ZX-10 2004->
ZX14 2006->
Concours 2008-> Both MOSFET and non-MOSFET available, beware! (And the tyristor based one seems to need a larger load than the VTR to work)

Yamaha
FZ1 2007->
YZF-R1 2007->
YZF-R1 2004-2006 - Works, but has large fins, making it hard to fit...
FJ1300 2007->
Wildstar 1300 2007->

Honda
CBR 1000RR 2004-2007 - Both MOSFET and non-MOSFET available, BEWARE! Cut-n-splice
CBR 1000RR 2008-> Odd connectors, no plugs available, use spade connectors...
CBR 600RR 2003-2006 - Both MOSFET and non-MOSFET available, BEWARE! Cut-n-splice
CBR 600RR 2007-> Cut-n-splice

All the Yamaha R/R's use the type of connectors that you can get from http://www.easternbeaver.com and those are waterproof... That makes it easy to splice the new wiring in, and making sure you don't get moisture and resistance from that...

Some of the Kawasaki one's use the same plugs as the Yamaha's, some are the cut-n-splice variety like the Honda's...

You can use normal spade connectors on these, instead of the connectors and save you some money... But it qualifies as monumentally stupid...

The Honda R/R's are different... They all come with Honda's own plugs... Not waterproof, and stupid design to boot... Cut them off and replace them with good quality waterproof & high amperage connectors, or just solder the wiring and use shrinktube to keep it moisture free...


Gryße!
Andreas, der motorang
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